Schoter Duijn. Natuurlijk!
Als team zijn wij er voor alle kinderen. Wij leren van en met elkaar. Wij zijn professionals, hebben vertrouwen, geven opbouwende feedback en ondersteuning. Wij blijven onszelf professionaliseren. Communicatie vanuit Schoter Duijn is duidelijk en toegankelijk. Door elkaar tijdig te informeren behouden wij een goede relatie. Wij begrijpen elkaar. In onze samenwerking met ouders, verzorgers en andere betrokkenen, staat het belang van het kind voorop. Wij maken gebruik van elkaars kennis, expertise en talenten. Op kindcentrum Schoter Duijn werkt een team dat optimaal samenwerkt. Er is een zichtbare doorlopende leerlijn van 0-13 jaar. Het team begeleidt en ondersteunt de kinderen naar meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en persoonlijke ontwikkeling. |
Visie onderbouw In de onderbouw (groep 1 t/m 3) werken wij thematisch, met onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. Zo ontdekken kinderen de wereld om hen heen en leren zij spelenderwijs nieuwe dingen. Spelen en leren gaan hand in hand, waarbij zelfstandigheid centraal staat. Elk kind leert in zijn eigen tempo, en door onze heterogene groepen leren zij ook van elkaar. Onze speel- en leeromgeving is ingericht met vaste hoeken, zoals de huishoek, bouwhoek en het atelier, maar wordt bij elk thema aangevuld met een themahoek. Zo kan de huishoek bijvoorbeeld veranderen in een boerderij. We gebruiken waar mogelijk ‘echte’ materialen en betrekken de kinderen bij de inrichting, zodat zij leren verantwoordelijkheid te dragen voor de materialen. Vier dagen per week starten we met een inloop in circuitvorm, waarin taal-, reken- en motorische activiteiten worden aangeboden. De vijfde dag ligt de focus op de klankboom en cijferboom. Ook in groep 3 blijven we het leren lezen en rekenen in circuitvorm aanbieden, zodat de overgang soepeler verloopt. De leerkracht geeft instructie waar nodig, terwijl kinderen zelfstandig of samen aan andere activiteiten werken. Leerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen door te observeren, zowel tijdens spel als in specifieke activiteiten. Ze passen het principe van de 3 V’s toe: verkennen, verbinden en verrijken. Wanneer nodig wordt het spel begeleid of bijgestuurd om de kinderen verder te helpen in hun ontwikkeling. We maken gebruik van het digikeuzebord, waarbij kinderen zelf kunnen kiezen welke activiteit zij willen doen. De leerkracht kan ook vooraf keuzes maken voor kinderen, om zo het eigenaarschap te stimuleren. Op Kindcentrum Schoter Duijn staat spelend leren centraal. Zo leggen wij de basis voor zelfstandige, nieuwsgierige en samenwerkende leerlingen. |