Beste ouder(s)/verzorger(s),
Deze week hebben we verder gewerkt aan ons thema duurzaamheid. Zo hebben we gesproken over duurzame kleding, het gebruik van bont, en we werkten aan een schrijfopdracht over een reis naar de duurzame toekomst. Hoe zouden de gebouwen eruitzien in de duurzame toekomst? En wat voor vervoersmiddelen worden er gebruikt? Wat doen de mensen om te zorgen dat de aarde duurzaam blijft?
Met begrijpend lezen hebben we geleerd over bont, dat er bij veel kledingstukken niet duidelijk instaat dat het van dieren gemaakt is. De kinderen waren het er allemaal mee eens dat het erg zielig is voor de dieren om bont te dragen, en ze mochten hun advies opschrijven voor een vriend of vriendin die wel graag een jas met bontkraag wilde kopen.
Tijdens spelling zijn we in groep 6 bezig met herhalen van de categorieën -heid, -teit, ’s, -isch, verkleinwoorden en werkwoorden tegenwoordige tijd. Groep 7 leert over de persoonsvorm tegenwoordige tijd en verleden tijd, Engelse leenwoorden en herhaling van de onthoudwoorden.
Rekenen ging voor groep 6 over meeteenheden, met het handige ezelsbruggetje: Kan Het DAMetje Met De CentiMeter Meten? We hebben de omtrek berekend van onze tafels en andere voorwerpen. Groep 7 heeft het gehad over cijferend rekenen met keersommen.
Deze week zijn wij begonnen met extra automatiseren na de tweede pauze. Alle groepen in de bovenbouw hebben deze week geoefend met de tafels en krijgen ook instructie over de les van de volgende dag. Ook is er tijd voor verwerking en verrijking.
Tijdens de nationale buitlesdag afgelopen dinsdag hebben wij een loopspel gedaan. Hier kwamen verschillende onderwerpen naar voren.
- Zinsontleding: persoonsvorm (PV), onderwerp (OND).
- Woordsoorten: zelfstandig naamwoord (ZNW)/ bijvoeglijk naamwoord (BNW)/ werkwoord (WW).
- Tafels 6,7,8 en 9/ geldsommen.
- Klokkijken digitaal: op 5 minuten nauwkeurig.
- Plus- en minsommen t/m 200 (met tientaloverschrijding).
Deze week is het ook weer tijd geweest om de IEP hart en handen te maken. Hierbij geven de kinderen zelf hun ontwikkeling aan op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen.
De komen twee weken zullen wij in aanloop naar 4 en 5 mei gaan leren over oorlog. Hiervoor gaan wij verschillende lees, luister en verwerkingsopdrachten doen die passen binnen het kerndoel: oriëntatie op jezelf en de wereld.
Wij wensen u een fijn weekend!
Met vriendelijke groet,
Yannick en Aniek